
Czy Instagram jest dobrym miejscem na promowanie usług fryzjerskich? A może w dzisiejszych czasach konto na Instagramie to must-have dla fryzjera? Jak robić to dobrze? Zapytaliśmy o to wszystko Katarzynę Radziszowską, specjalistkę ds. content marketingu.
Czy warto posiadać jako fryzjer konto na Instagramie? A może lepiej założyć konto dla salonu fryzjerskiego? Jak promować swoje usługi, żeby czerpać z tego jak najwięcej korzyści? O tym, jak fryzjer może odnaleźć się na Instagramie i zamienić je w dobrze konwertujące narzędzie marketingowe rozmawiamy z Kasią Radziszowską, specjalistką ds. content marketingu, specjalizującą się w social mediach.
Czy w dzisiejszych czasach fryzjer może w ogóle pozwolić sobie na nieposiadanie konta na Instagramie? Czy to nie jest trochę jak strzał w kolano?
Uff…postaram się być jak najbardziej obiektywna przy udzielaniu tej odpowiedzi, ale szczerze mówiąc… ciężko mi sobie wyobrazić, że ktoś prowadzący jakikolwiek biznes aktualnie nie jest obecny w mediach społecznościowych. To przecież na tych platformach gromadzą się nasi klienci – nie musimy od razu prowadzić płatnych działań reklamowych, a wystarczy sama nasza obecność w socialach, a już w ten sposób możemy trafiać do naszej grupy odbiorców. Wiele osób, gdy chce sprawdzić nowe miejsce, nową osobę – od razu szuka jej profilu w mediach społecznościowych. Tak to już działa 😉. A więc posiadanie konta na pewno pomoże w rozwoju biznesu, na pewno nie zaszkodzi. W sieci znajdziemy mnóstwo inspiracji, wskazówek, jak takie konto prowadzić. Zawsze można zgłosić się także do specjalisty, który z pewnością podpowie jak je prowadzić.
Załóżmy, że fryzjer nie chce założyć własnego konta (albo konta salonu), bo uważa, że to kosztowne i bardzo czasochłonne. Czy faktycznie tak jest?
Cóż, z pewnością musimy poświęcić na to trochę czasu. Przede wszystkim na początku: trzeba ustalić, co chcemy publikować, jak często, jaki mamy na to pomysł i co wyróżni nas wśród konkurencji. Ustalamy plan działania, harmonogram. Musimy zastanowić się też do kogo chcemy trafić, jak mamy mówić do naszego klienta, czym możemy go skusić. W prowadzeniu mediów społecznościowych bardzo ważna jest regularność – musimy tego pilnować i jest to kluczowe. Jeśli decydujemy się na wprowadzenie również płatnych działań, to również musimy przemyśleć podział budżetu oraz ustalić jego wysokość. Podsumowując: tak, szczególnie na początku, przy ustalaniu strategii, może to być czasochłonne. Ale później trzymamy się już harmonogramu i działamy! 😊 Można powiedzieć, że już idzie z górki… 😉 A gdy zaczniemy widzieć pierwsze efekty, to radość zdecydowanie rośnie. Prowadzenie mediów społecznościowych to też tak naprawdę dobra zabawa, miejsce, gdzie możemy puścić wodzę fantazji, wykazać się kreatywnością – a przecież fryzjerzy to megakreatywne i zdolne osoby. 😊
Co przede wszystkim wrzucać na Instagram? Domyślam się, że fryzury? 🙂
Tak, w przypadku fryzjerów czy salonów fryzjerskich zawsze sprawdzają się efekty pracy – czyli po prostu fryzury. Dużym powodzeniem cieszy się prezentacja tak zwanych metamorfoz: czyli jak włosy wyglądały przed zabiegiem, a jak po. Instagram to też dobre miejsce na zaprezentowanie załogi pracowników salonu czy pokazanie jakich kosmetyków używamy. Można dawać także wszelkiego rodzaju porady pielęgnacyjne czy kosmetyczne.
Jakie zdjęcia przyciągają klientów?
Tak jak wspomniałam wcześniej – świetnie sprawdzają się efekty pracy, czyli zaprezentowanie efektów przed/po. Szczególnie te najbardziej spektakularne 😉 Czyli jeśli mamy klientkę, która na przykład z ciemnego brązu przechodzi do jasnego blondu – koniecznie róbmy fotki podczas tej przemiany! Bardzo dobrze sprawdzają się także zdjęcia wszelkich upięć – na przykład ślubnych. Dziewczyny na Instagramie często szukają właśnie inspiracji. Zdjęcia muszą być oczywiście estetyczne i dobrej jakości.
Jak zrobić dobre zdjęcie fryzurze?
Całe szczęście nie musimy nosić ze sobą do salonu najwyżej jakości aparatu cyfrowego… 😉 Chociaż oczywiście możemy! Wystarczy telefon z dobrym aparatem. Zadbajmy przede wszystkim o światło (tutaj można dokupić sobie specjalną lampę – to naprawdę się opłaca). Dbamy również o „otoczenie” fryzury. Jeśli decydujemy się na wykonanie fotki w szerszym kadrze, to wokół musi być oczywiście porządek, a najlepiej zdecydować się na w miarę jednolite tło. Można na przykład wydzielić sobie w salonie miejsce, gdzie wykonamy każde takie zdjęcie – później po publikacji na Instagramie całość będzie spójna.
Zdjęcia czy wideo? Co lepiej się „klika” na Instagramie? W jaki typ treści powinien zainwestować fryzjer, który chce odnieść sukces w social mediach?
Aktualnie mamy mocny trend na treści wideo, ale zdjęcia oczywiście również są cenne. Najlepiej przeplatać różnego rodzaju publikacje – kilka zdjęć, później wideo, a później znowu zdjęcia. Istotne jest również to, co piszemy w opisie takiej publikacji. Czyli utrzymujemy kontakt z odbiorcami – zadajemy im pytania, zachęcamy do interakcji.
Stories czy rolki? Który format wybrać? Czy Stories odchodzą już powoli w zapomnienie?
Stories wciąż mają się dobrze i to dodatkowe miejsce, gdzie możemy się zaprezentować i przede wszystkim aktywizować naszych odbiorców. Także tutaj znów powtórzę: najlepiej przeplatać ze sobą różne formaty komunikatów: zdjęcia, Stories, wideo, a także rolki. Wiem, że to brzmi jak coś wymagającego… ale! 😉 Zawsze po nagraniu rolki możemy wrzucić ją także do Stories i oczywiście opublikować ją w aktualnościach na Instagramie.
Jak zrobić dobrą Rolkę na profil fryzjerski na Instagramie?
W Rolkach istotna jest nasza kreatywność i pomysł na materiał wideo. Przede wszystkim warto śledzić inne publikacje na Instagramie i sprawdzać, które dźwięki w Rolkach są aktualnie trendowe – i to właśnie do nich nagrywać swoje wideo. Po drugie – przy tego typu publikacjach istotne jest to, żeby utrzymać uwagę naszego widza do końca. Także lepiej zdecydować się na krótką, bardziej dynamiczną treść. Warto również pobawić się z fajnym montażem, tworzeniem ciekawych przejść pomiędzy ujęciami – edycja Rolek nie jest trudna, wystarczy poświęcić na to troszkę czasu i można łatwo załapać podstawowe techniki. W Rolkach można nagrywać też różnego rodzaju króciutkie porady, tipy – to również ciekawy pomysł na komunikację.
Lepiej prowadzić Instagram dla siebie, budując markę osobistą, czy bardziej opłacalne będzie budowanie renomy salonu fryzjerskiego? A może idąc tropem salonów tatuażu, założyć wspólny profil dla całego zespołu i w bio przedstawić wszystkich stylistów wraz z odnośnikami do ich kont?
Myślę, że tutaj nie ma jednej dobrej odpowiedzi. To są już kwestie bardziej indywidualne. Każdy z tych sposobów, o których wspomniałaś, jest dobry. Z pewnością warto założyć profil salonu fryzjerskiego – to ułatwi komunikację z klientami. Ale poszczególne profile fryzjerów czy stylistów to również super sprawa i też swego rodzaju portfolio ich prac. Tak jak mówisz – na głównym profilu salonu można oznaczać konta fryzjerów. Instagram daje nam teraz opcję postów współtworzonych – czyli tworzenie jednej publikacji na dwóch różnych profilach. Dla takiego postu gromadzona jest wspólna aktywność, czyli reakcje i komentarze. Z tego rozwiązania również można korzystać. 😊
Współpraca z influencerami i bartery – co o nich sądzisz? Czy tego typu działania reklamowe będą miały realne przełożenie na promowanie salonu fryzjerskiego na Instagramie?
Influencerzy to wciąż duża siła. Jeśli umiejętnie (to bardzo ważne) wybierzemy sobie osobę do współpracy, to z pewnością możemy zyskać. Co to znaczy umiejętnie – to znaczy sprawdzamy naszego influencera. Jaką publiczność ma zgromadzoną na swoim profilu (czy to również nasi klienci), czy jego odbiorcy są zaangażowani, możemy poprosić o zestawienie statystyk, no i przede wszystkim sprawdzamy, czy jego profil to nie jest słup reklamowy bez wiarygodności wśród społeczności. Myślę jednak, że branża fryzjerska, to zdecydowanie świat, w którym mocno liczy się rekomendacja od osoby do osoby. Czyli jak zobaczymy, że ktoś ma fajną fryzurę, kolor, cięcie, to często pytamy, gdzie chodzi do fryzjera. Także jak najbardziej polecam tutaj wszelkiego rodzaju współprace :-).
I na koniec – czy uważasz, że dobrze prowadzone konto na Instagramie może zastąpić stronę internetową? Wydaje mi się, że jest to z pewnością tańsze rozwiązanie (samo założenie konta jest przecież bezpłatne), a do tego łatwiej się przebić na Instagramie niż wypozycjonować stronę internetową. Czy się mylę?
Nie mylisz się. 😊 Na Instagramie możemy się też komunikować z naszymi klientami za pomocą wiadomości prywatnych, publikować wszelkiego rodzaju ważne komunikaty, ogłoszenia, informować o zmianach czy wolnych terminach. Nawet cennik możemy opublikować w ramach posta. Także zdecydowanie – od tego można zacząć. No a później już tylko rozwijać skrzydła. 😊
Rozmowę przeprowadziła Małgorzata Orlewicz-Łaźniowska.
Katarzyna Radziszowska – zawodowo związana z markami branży beauty, pracuje jako Content Marketing Specialist. Prowadzi działania w obszarze mediów społecznościowych, głównie Facebook, Instagram, TikTok. Z social mediami związana już od 2015 roku – początkowo w branży dziennikarskiej, a później marketingowej. Prywatnie miłośniczka podróży, dobrego jedzenia, pięknych zdjęć, mody, kosmetyków i słodkich czworonogów – szczególnie psiaków. 😊