Samozatrudnienie wydaje się coraz bardziej kuszącą opcją dla wielu fryzjerów. Prowadzenie mobilnej firmy fryzjerskiej może być odpowiednie dla osób, które mają ducha przedsiębiorczości.
Liczą się także umiejętności interpersonalne, doświadczenie w pracy z klientem, nienaganna kultura osobista (w końcu fryzjer jest w gościach) oraz rozwinięte zdolności organizacyjne.
Jak zacząć?
Krok pierwszy powinniśmy zacząć od rzetelnej oceny naszych możliwości. Należy przeprowadzić szczegółowe badanie marketingowe pod kątem konkurencji oraz zagrożeń wynikających z ograniczeń rynku. Na tym etapie ważna jest analiza kosztów. Pozwala to zorientować się, od czego powinniśmy zacząć, a także czy nasz pomysł będzie generował przychody.
Krok drugi to dopełnienie wszelkich formalności związanych m. in. z rejestracją działalności, wyborem formy opodatkowania, a także ubezpieczeniem. Choć nie jest to regułą, wielu mobilnych fryzjerów decyduje się na jednoosobową działalność gospodarczą, która (w porównaniu do pozostałych) wydaje się być najprostszą w prowadzeniu.
Krok trzeci to skompletowanie wszystkiego co niezbędne do pracy. Decydując się na dojazdy do klienta należy zaopatrzyć się w podręczny kufer fryzjerski, który umożliwi transport i przechowywanie sprzętu. Niezbędna może się okazać także przenośna myjnia fryzjerska, dzięki której mycie włosów klienta będzie mniej problematyczne i zdecydowanie bardziej komfortowe.
Sprawdź: Jak założyć salon fryzjerski i sprawić, by stał się dochodowym biznesem?
Wady i zalety
Jedną z wad jest brak personelu. Sami jesteśmy za wszystko odpowiedzialni. Począwszy od robienia zamówień (np. kosmetyki) na prowadzeniu dokumentacji (np. karta diagnozy klienta) kończąc. Następnym minusem mogą być dojazdy. Jeśli nie jesteśmy dobrymi kierowcami, może to być dla nas stresujące. Do tego należy doliczyć czas, który przeznaczymy na dojazd, a także koszty z tym związane. Warto być też przygotowanym na zmienne obciążenie pracą – mogą być dni wypełnione terminami, ale także te spokojniejsze.
Biorąc pod uwagę zalety, na pewno kuszące są niskie koszty ogólne. Decydując się na dojazdy, nie ponosimy opłat z tytułu wynajmu lokalu oraz nie dotyczą nas koszty zużycia wody i energii. Spotykając się w domach klientów budujemy z nimi osobiste relacje. Ma to przełożenie na ich lojalność pod względem korzystania z naszych usług w przyszłości.
Jak szukać klientów?
Jest kilka sposobów na pozyskanie klientów. Pierwszy i najbardziej skuteczny to marketing szeptany. Jeśli nasza praca jest dobra, to na brak klientów raczej nie będziemy mogli narzekać. Idąc z duchem czasu należy pamiętać, że warto być widocznym w Internecie. Prowadząc profile w mediach społecznościowych możemy docierać do szerokiego grona potencjalnych klientów. Internet pozwala pozostawać w kontakcie, a także budować relacje. Warto zastanowić się nad publikowaniem ogłoszeń na lokalnych portalach czy grupach.