Chcesz zostać fryzjerem? To musisz wiedzieć

  • Dla fryzjera
  • 18/12/2020
    Aktualizacja: 11/01/2021
  • Autor: Rafał Lubera
jak zostać fryzjerem, szkoła dla fryzjera, nauka na fryzjera

W salonie fryzjerskim nie można narzekać na monotonię, ponieważ żaden dzień nie wygląda tak samo. Decydując się na zawód fryzjera trzeba wiedzieć, że jest to ciężka praca fizyczna (wiele godzin na nogach), a także psychiczna (klienci dzielą się różnymi historiami).

Warto wspomnieć, że jest to zawód dla osób ambitnych, które nie tylko nie boją się podejmować nowych wyzwań, ale także są gotowe na to, żeby przez cały czas się kształcić.  

W tym artykule dowiesz się:
  • jakie są cechy przyszłego fryzjera
  • jak wygląda edukacja zawodowa
  • czy nauka jest obowiązkowa
  • social media a relacja z klientami

Cechy przyszłego fryzjera

Od przyszłego fryzjera wymagana jest pracowitość, staranność (zdolności manualne) i pomysłowość. Niezbędna będzie też podzielność uwagi, a także umiejętność pracy pod presją czasu. Kandydat powinien mieć zmysł estetyczny, otwarty umysł i łatwość w nawiązywaniu kontaktu. Jednak przede wszystkim należy umieć słuchać. Bardzo ważna jest umiejętność słuchania, ponieważ to ona pozwala na rozpoznanie życzenia klienta / klientki.

Przebieg kariery zawodowej

  1. Krok 1. Edukacja zawodowa / rozpocznij naukę

Żeby zostać fryzjerem, należy najpierw ukończyć szkołę, która pozwala na kształcenie w tym kierunku. Zazwyczaj są to szkoły zawodowe, licea fryzjerskie, technika i szkoły policealne. Nauka odbywa się w systemie stacjonarnym lub zaocznym i trwa 1 – 4 lata. Na tym etapie przyszli fryzjerzy poznają teorię, a także zdobywają umiejętności do pracy z klientem. W zależności od czasu trwania edukacji, uczniowie często odbywają także praktyki zawodowe. Pierwsza kwalifikacja możliwa do zdobycia to A.19 (dawniej AU.21) i figuruje pod nazwą: Wykonywanie zabiegów fryzjerskich. Następnie można zdobyć A.23 (dawniej AU.26), kwalifikację, która nosi nazwę: Projektowanie fryzur.

  1. Krok 2. Egzamin potwierdzający kwalifikacje / zdobądź tytuł technika

Edukację podsumowuje egzamin państwowy, który potwierdza kwalifikacje w zawodzie. Składa się on z dwóch części: pisemnej i praktycznej. Część pisemna (teoretyczna) to test jednokrotnego wyboru. O pozytywnym wyniku decyduje uzyskanie minimum połowy poprawnych odpowiedzi. Część druga (praktyczna) trwa 180 min i odbywa się przed komisją egzaminacyjną. Przyszli fryzjerzy otrzymują arkusze z zadaniami, oceniany jest przebieg, a także rezultat ich pracy.

  1. Krok 3. Podejmij staż / pracę w salonie fryzjerskim

Po zdobyciu tytułu technika usług fryzjerskich możemy kontynuować, a raczej rozpocząć swoją karierę. Następnym etapem jest znalezienie pracy / stażu w salonie fryzjerskim. W zależności od naszych umiejętności, a także od oczekiwań przyszłego pracodawcy, możemy podjąć pracę lub staż. Zazwyczaj na początku zdobywamy doświadczenie na stanowisku asystenta fryzjera choć nie jest to regułą.

  1. Krok 4. Kontynuacja nauki

Fryzjer może rozwijać swoją karierę zdobywając kolejno tytuły czeladnika i mistrza. Jednak nawet po uzyskaniu dyplomu mistrzowskiego, nie kończy się nauka. Rynek fryzjerski charakteryzuje się ciągłymi zmianami zarówno w kosmetyce, jak i technologii. Świadomy fryzjer to osoba, która regularnie bierze udział w kursach i szkoleniach, a także na bieżąco śledzi trendy ze świata. Należy pamiętać, że fryzjer uczy się przez całą swoją karierę zawodową.

Czy szkoła jest potrzebna?

W Polsce szkoła fryzjerska nie jest niezbędna, żeby rozpocząć pracę w zawodzie. Czasami jednak bywa to wymagane przez pracodawcę jako świadectwo umiejętności zdobytych do tej pory. Tytuł technika jest więc pomocny w przypadku szukania zatrudnienia. Alternatywą mogą być krótkoterminowe kursy fryzjerskie, po których uczestnik otrzymuje certyfikat. Warto mieć udokumentowane potwierdzenie swoich kwalifikacji. Nie jest to jednak warunek. Są osoby, które mają „fach w ręku”, ponieważ przez wiele lat szkolą się w domowym zaciszu, po czym trafiają do salonu fryzjerskiego.

Sprawdź: Jak założyć salon fryzjerski i sprawić, by stał się dochodowym biznesem?

FRYZJER 2.0

Dzięki takim platformom jak YouTube czy Instagram, mamy możliwość podglądania zachodnich trendów w czasie rzeczywistym. W dobie cyfryzacji oraz social mediów warto zadbać o wizerunek w sieci. Udostępniając efekty swojej pracy, fryzjerzy stają się wiarygodni, a także mają możliwość pozyskania nowych klientów. Nazwisko staje się marką, którą budują pozytywne komentarze zadowolonych klientek. W Polsce największą popularnością cieszą się przede wszystkim Facebook i Instagram. To właśnie tam fryzjerzy chętnie publikują wykonane metamorfozy (tzw. „przed i po”), a także zachęcają swoich obserwatorów do interakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 data-srcset
Gorące tematy
06/08/2021

Czujesz dzikość w sercu? Sprawdź trend wolf cut!

Uporządkowany bob czy idealnie proste włosy nie są dla Ciebie? A co powiesz na wolf cut, czyli dziki trend, który stał się jednym z...
19/08/2021

Chcesz odświeżyć blond? Postaw na pearly golden!

Jeśli chcesz szybko odświeżyć kolor i dodać mu nowoczesnego twista, postaw na koloryzację pearly golden, czyli kolejną, subtelną odsłonę...
31/08/2020

Czym farbować włosy zniszczone słońcem?

Lato nie oszczędza naszych włosów. Promienie słoneczne osłabiają włosy, wysuszają je i prowadzą do matowienia koloru. Po wakacjach zazwyczaj...
Najpopularniejsze