Posiadanie własnego salonu fryzjerskiego może być bardzo dochodowym przedsięwzięciem, zapewniającym jego właścicielowi wysokie dochody. Aby tak jednak było warto najpierw przeanalizować różne możliwości i scenariusze.
Dzierżawić stanowiska czy zatrudniać fryzjerów?
Pierwszym pytaniem jakie powinieneś sobie zadać to jaką będziesz pełnić funkcję w swoim salonie fryzjerskim. Czy chcesz być jego managerem i zająć się wyłącznie zarządzaniem swoim biznesem czy też chcesz w nim także pracować jako fryzjer. Z uwagi na fakt, że zdecydowana większość salonów należy właśnie do fryzjerów, druga z tych opcji jest zdecydowanie najpopularniejsza i na niej właśnie się skoncentrujemy. Istnieje kilka modeli biznesowych prowadzenia salonów fryzjerskich. W tym artykule omówimy dwa najpopularniejsze.
-
Dzierżawa stanowiska fryzjerskiego
Takie rozwiązanie zdaje się być dość wygodne. Ty sam jako fryzjer zajmujesz jedno stanowisko a pozostałe jakimi dysponujesz dzierżawisz innym fryzjerom. Jest to optymalny wariant jeśli sam nie masz jeszcze dużego grona lojalnych klientów ustawiających się do Ciebie w kolejce. Taka forma prowadzenia salonu fryzjerskiego jest optymalna jeśli dasz radę obsłużyć swoich klientów na jednym stanowisku. Pozostałe oddajesz w dzierżawę innym fryzjerom a to pozwoli Ci na uzyskiwanie przewidywalnych, comiesięcznych przychodów.
Ma to jednak i swoje wady. Znacznie trudniej dzierżawiąc stanowiska będzie Ci narzucić własne oczekiwania dotyczące np. poziomu cen usług wykonywanych przez innych fryzjerów czy też doboru kosmetyków na jakich będą pracować. Być może nie będzie Ci na tym zależeć, ale warto przynajmniej zadbać o to, żeby nie konkurować między sobą ceną usług. To zazwyczaj prowadzi do konfliktów w zespole i staje się pretekstem do niepotrzebnych spięć. -
Zatrudnienie fryzjera w salonie
Jeżeli rozważasz taką formę prowadzenia salonu to prawdopodobnie przebyłeś już długą drogę jako fryzjer. Aby ten model się sprawdził musisz odczuwać, że masz już sporą listę klientów, którzy chcieliby się do Ciebie zapisać, ale musisz im proponować bardzo odległe terminy. Nie jesteś w stanie umówić ich wcześniej pracując tylko na jednym stanowisku, które cały czas jest oblegane przez innych.
Zatrudniasz wtedy fryzjera, który będzie w stanie obsłużyć Twoich „nadmiarowych” klientów. Nie zapominaj jednak, że oni bardzo często woleliby przyjść tylko do Ciebie i mogą poczuć się dotknięci faktem, że oddajesz ich w „obce” ręce. Postaraj się wtedy aby zawsze na początku, w trakcie i pod koniec wykonywania usługi przez zatrudnionego przez Ciebie fryzjera okazać im swoje zainteresowanie i troskę.
Jakich trudności może przysparzać jednak zatrudnianie fryzjera w swoim salonie? Musisz się liczyć z tym, że zatrudniony przez Ciebie fryzjer, który bądź co bądź będzie wykonywał usługi niejako w Twoim imieniu, nie będzie na początku wykonywał swojej pracy na takim poziomie jakiego byś oczekiwał. Nie powinien być to jednak powód do zniechęcenia. Bądź cierpliwy, mów jasno czego od niego oczekujesz, nie szczędź mu swojej wiedzy i wysyłaj możliwie często na szkolenia fryzjerskie. To z pewnością zaowocuje.
Zastanów się kim będzie Twój klient?
Określenie profilu klienta jest jednym z najtrudniejszych etapów w przygotowywaniu biznesplanu. Spora część ludzi, którym pomagaliśmy otwierać swoje salony fryzjerskie stwierdzała, że każdy klient będzie dla nich na wagę złota. Jest to oczywiście zrozumiałe, jednak bez narzucenia sobie pewnych ram będzie trudno zaoferować klientom usługi na poziomie jakim oczekują przy jednoczesnym zachowaniu rentowności przedsięwzięcia.
Zgodzisz się zapewne, że inny klient odwiedzać będzie salon fryzjerski położony w dużym mieście na rynku lub przy głównej ulicy a inny w małej miejscowości. Przeanalizuj tym samym okolicę w jakiej znajduje się Twój salon, weź pod uwagę na jakiej marce kosmetyków fryzjerskich będziesz pracować i jaką masz konkurencję dookoła siebie. Dobierz właściwie swoją ofertę do otoczenia.
Czy lokalizacja salonu fryzjerskiego ma znaczenie?
Ma i to ogromne. Klientów salonu fryzjerskiego można podzielić na nowych i powracających i to właśnie lokalizacja Twojego salonu będzie miała decydujący wpływ na pozyskiwanie tych nowych. Nie musisz jednak rwać włosów z głowy jeśli planujesz otworzyć salon gdzieś poza centrum, na uboczu. Twoim kluczem do sukcesu będzie wtedy rekomendacja, polecanie Ciebie jako dobrego fryzjera przez Twoich zadowolonych klientów. Pocieszeniem może być także fakt, że zdecydowana większość kobiet deklaruje przywiązanie do swojego fryzjera a wtedy lokalizacja schodzi na dalszy plan.
Praca na kosmetykach fryzjerskich jednej marki czy może na wielu?
Myśląc o założeniu salonu nie możesz nie zadać sobie pytania czy chcesz związać się z jedną określona marką fryzjerską czy może wolisz mieć wolą rękę i dobierać produkty, na których pracujesz do oczekiwań swoich klientów. Tutaj w zasadzie każdy wybór wydaje się być słuszny.
Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie salonu pod szyldem Loreal, Schwarzkopf, Wella, Goldwell czy innej marki premium, możesz liczyć na duże wsparcie w postaci szkoleń, bonusów takich jak elementy wyposażenia salonu, np. regały na produkty, pomocniki fryzjerskie a czasem nawet na meble fryzjerskie. Wielokrotnie zdarzało nam się dostarczać jakiś fotel fryzjerski do świeżo otwieranego salonu, za który płacił jeden ze wspomnianych koncernów. Zatem czy są jakieś wady w związaniu się z konkretną marką? Patrząc na sprawę krytycznie zawsze znajdzie się jakiś powód dla którego warto ponarzekać. Faktem jest jednak, że „nie ma darmowych obiadów” i za wsparcie, które dostaniesz, stoją wyższe ceny zakupu produktów, na których przyjdzie Ci pracować. Nie oznacza to jednak, że to się nie opłaca. Dostęp do licznych szkoleń, wydaje się być wystarczającym powodem by nie skreślać pomysłu na związanie się z określoną marką.
Teraz omówmy sobie scenariusz, w którym decydujesz się na swobodę w doborze produktów fryzjerskich, na których pracuje się w Twoim salonie. Nie ustępuje on w niczym modelowi gdzie wszystko jest pod szyldem znanego koncernu. To rozwiązanie może nawet przynieść Ci wiele dodatkowych korzyści, o których nie mówi się głośno. Przede wszystkim żaden, nawet czołowy producent kosmetyków fryzjerskich, nie posiada w swojej ofercie wszystkiego czym być może będziesz zainteresowany. Daje Ci to swobodę, w doborze produktów, na których pracujesz. Warto jednak zaznaczyć, że zdecydowana większość klientów woli identyfikować swojego fryzjera z określoną marką, szczególnie jeśli chodzi o farby do włosów. Nie pozwól sobie tym samy na zbyt szeroki wachlarz produktów różnych firm. Każdy producent ma własną filozofię , szczególnie jeśli mówimy o koloryzacji włosów. Rozwijaj zatem swoje umiejętności koncentrując się na jednej marce. Klient z pewnością doceni fakt, że jesteś specjalistą w produktach określonej marki.
Czym się kierować wyceniając usługi w salonie fryzjerskim?
Pokusą dla wielu początkujących właścicieli salonów fryzjerskich jest konkurowanie ceną. Wierzą, że w ten sposób jak magnes przyciągną do siebie klientów. Jest to niestety ślepa uliczka. Określenie profilu klienta powinno być główną wskazówką w wyborze segmentu produktów z których chcesz korzystać. To czy powinieneś zdecydować się na markę premium w stylu Loreal, Schwarzkopf czy Wella albo na markę oferującą dobrą jakość w przystępnej cenie, np. Indola, Matrix czy Londa będzie zależało właśnie od tego na jaki rodzaj klienta postawisz.
Postaraj się zatem by Twoim atutem nie była cena, ale to co zaoferujesz. Nie mam tu na myśli jedynie jakości, za którą stoją Twoje umiejętności ale także dodatkowe usługi i klimat jaki stworzysz w swoim salonie. Zaproponuj zabiegi pielęgnacyjne, kuracje wzmacniające włosy, keratynowe prostowanie czy też regenerację włosów zniszczonych licznymi zabiegami. Wiemy, że głównie fryzjerzy koncentrują się na strzyżeniu, modelowaniu i farbowaniu, jednak proponując dodatkowe rzeczy zawsze zyskasz w oczach swojego klienta, nawet jeśli na ten moment nie zdecyduje się skorzystać z proponowanych możliwości.
Marketing salonu fryzjerskiego
Mówią, że kluczem do sukcesu każdego fryzjera jest polecanie jego usług przez zadowolonych klientów. To prawda. Jednak o ile jest to bardzo istotne źródło pozyskiwania nowych klientów to nie jest ono jedyne. Poszukaj ich także w mediach społecznościowych. Załóż konto na Facebooku i Instagramie i prezentuj tam swoje osiągnięcia. Wyciągnij komórkę, rób zdjęcia fryzurom, które wyszły spod Twoich rąk i dziel się nimi z innymi. Jeśli poczujesz moment zawahania, bo przecież nie jesteś zawodowym fotografem, w ogóle się tym nie przejmuj. Ludzie z pewnością docenią fakt, że zrobiłeś zdjęcia samodzielnie, tak jak umiałeś.
Zaoferuj ludziom usługi na wysokim poziomie kultury. Kiedy przychodzą przywitaj ich w swoim salonie, zaproponuj filiżankę kawy, daj do poczytania ciekawą prasę branżową. Suma tych wszystkich, może z pozoru drobnych rzeczy, sprawi że nawiążesz ze swoimi klientami relację dzięki której chętnie do Ciebie powrócą.
Skąd czerpać dodatkowe zyski czyli odsprzedaż produktów w salonie fryzjerskim
Nie wiem czy wiesz, ale obiegowa opinia jest taka, że fryzjerzy nie oferują swoim klientom produktów do odsprzedaży. Tymczasem większość klientów jest bardzo zainteresowana ich zakupem. Kiedy myjesz włosy na myjce, klient zastanawia się co to za szampon do włosów z którego korzystasz. Kiedy używasz pianki, pasty lub lakieru do włosów, w głowie klienta pojawiają się te same pytania. Wielu fryzjerów nie dostrzega tego zainteresowanie. To błąd. Mów klientowi z jakich produktów korzystasz w trakcie wizyty i proponuj mu ich zakup.
Statystyka mówi, że fryzjer może zwiększyć swoje obroty tylko dzięki odsprzedaży produktów nawet o 15-20%. W parze za tym idzie także zadowolenie klienta z odpowiednio dobranego kosmetyku.
Szukasz pomocy? Jesteśmy do usług!
Jeżeli myślisz o założeniu własnego salonu fryzjerskiego, chętnie Ci w tym pomożemy. Jako hurtownia fryzjerska działająca na rynku już od kilkunastu lat mamy tu wiedzę i duże doświadczenie. Doradzimy Ci zarówno w doborze sprzętu potrzebnego do pracy każdego fryzjera, na przykład suszarki do włosów, prostownicy lokówki czy nożyczek, jaki i w odpowiednim doborze mebli fryzjerskich. Śmiało możesz się na nas zdać.
Ciekawy poradnik. Właśnie jestem na etapie rozmyślań o założeniu własnego salonu. Przydadzą się takie wskazówki.
Witam. Zastanawiam się nad założeniem salonu, ale mam jakiś hamulec, tzn nie jakiś tylko wiekowy, ponieważ mam 55 lat i zastanawiam się czy dobry pomysł w tym wieku otwierać salon. Jestem początkująca co też powoduje pewny problem, ale nie chciałabym dalej w życie nic innego robić tylko zajmować się fryzurami, włosami to moja pasja. Może potrzebuje porady kogoś kto jest fachowcem w tej dziedzinie, czy dalej o tym myśleć, czy to nie ten kierunek dla mnie?
Praca połączona z pasją to marzenie niejednej osoby. Robić codziennie to, co się lubi i dodatkowo czerpać z tego korzyści finansowe – brzmi jak scenariusz filmu. Jeżeli ma Pani fach w ręku i czuje się na siłach, żeby założyć salon fryzjerski, wiek nie powinien być ograniczeniem. Trzeba jednak szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ma Pani dostateczną wiedzę biznesową, żeby prowadzić własną firmę.Proszę pomyśleć, że prowadzenie salonu fryzjerskiego to nie tylko stylizacja i strzyżenie włosów. To także marketing, wybór profesjonalnych kosmetyków i sprzętu, zatrudnianie dodatkowych fryzjerów. Czy jest Pani na to gotowa? Czy chciałaby Pani oddać się pasji, czy może prowadzić biznes? Nie zawsze dobry fryzjer jest też dobrym biznesmenem – a żyłka do interesów jest niezbędna, żeby salon mógł odnieść sukces. Musi Pani sama odpowiedzieć sobie na pytanie, czy poza pasją i umiejętnościami ma Pani też odpowiednią wiedzę o prowadzeniu firmy.
Bardzo Ciekawie się czyta … właśnie jestem w trakcie otwierania Salonu i każde wskazówki są na wagę złota … Co o od kogo najlepiej kupić itp… pozdrawiam
Na pewno warto się podpytać wśród fryzjerów na jakim sprzęcie pracują. Lubię markę babylissPRO, mają bardzo solidne urządzenia. Mam od nich praktycznie prawie cały sprzęt od suszarek po prostownice, lokówki aż do maszynek. Ofertę mają sporo i można na pewno znaleźć coś pod własne potrzeby.
Składając dokumenty na dotacje fryzjer męski czy moge składać O dwa stanowiska czyli dwie konsole i dwa fotele czy musi to być jedno stanowisko pracy