Od 18 maja ponownie otwarte są salony fryzjerskie. Już kilka pierwszych dni po zniesieniu zakazów pokazują, że tęskniliśmy za swoimi fryzjerami, a profesjonaliści mają pełne ręce roboty. Nie wszystko jednak wróciło do normy. Jeśli chcesz odwiedzić swojego fryzjera, musisz się stosować do nowych wytycznych.
W związku z pandemią koronawirusa jeszcze w marcu rząd podjął decyzję o czasowym zamknięciu salonów fryzjerskich. Działania te miały na celu zahamowanie przyrostu zachorowań. W połowie maja, a dokładnie od 18 maja, fryzjerzy mogą wrócić do pracy – a my do salonów fryzjerskich. Usługi fryzjerskie jednak są wykonywane na nieco zmienionych zasadach. Nowe wymagania postawiono zarówno przed fryzjerami, jak i klientami. Sprawdź, co musisz wiedzieć przed wizytą w salonie fryzjerskim.
Salony fryzjerskie otwarte od 18 maja
Powoli zaczynamy panować nad rozprzestrzenianiem się koronawirusa w Polsce. W związku z tym rząd podjął decyzję o ostrożnym odmrażaniu gospodarki. Cały plan znoszenia różnorakich restrykcji podzielono na kilka etapów. W trzecim etapie postanowiono otworzyć salony fryzjerskie. Udało się to 18 maja.
Nie oznacza to jednak, że wszystko wróciło do normy. Fryzjerzy są zobowiązani do bardzo uważnego dbania o czystość w salonie fryzjerskim, a działanie salonów fryzjerskich objęto tzw. rygorem sanitarnym. Nowe wymagania postawiono również przed klientami.
Obok salonów fryzjerskich, od 18 maja zaczynają ponownie działać również salony kosmetyczne czy restauracje. Nadal jednak zamknięte pozostają salony tatuażu czy piercingu.
Nowe zasady w salonie fryzjerskim
Celem nowych wytycznych jest przede wszystkim zminimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników i klientów w trakcie wykonywania usług fryzjerskich. Wytyczne określają, na jakich zasadach mają się odbywać usługi fryzjerskie, a także co zrobić, jeśli do salonu trafi osoba z podejrzeniem zakażenia bądź takie podejrzenie istnieje w stosunku do któregoś z pracowników.
Umawianie klientów
Według nowych zasad klienci mogą zamawiać wizyty w salonie tylko telefonicznie albo internetowo. Nie można udać się do salonu i osobiście wybrać termin. Wszystko musi odbywać się telefonicznie albo online. Klienci ponadto mają przychodzić na konkretną, umówioną godzinę. Ma to zapobiec zbieraniu się ludzi w poczekalni. Tym samym nie można przyjmować klientów „z ulicy”.
Klientów należy poinformować podczas rezerwowania terminu, że nie będą mogli zostać przyjęci, jeśli:
- występują u nich objawy, które wskazują na chorobę zakaźną
- odbywają kwarantannę lub obowiązkową izolację
- w ciągu tygodnia mieli kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie albo skierowaną do izolacji
- mieszkają z osobą, która poddana jest kwarantannie lub obowiązkowej izolacji
Pracownicy
Według rekomendacji każdemu pracownikowi przed rozpoczęciem pracy powinna być mierzona temperatura ciała (za jego zgodą, bezdotykowo). Ponadto pracodawca może wprowadzić codzienny wywiad, którego celem byłoby wyłapanie ewentualnego ryzyka, że ktoś jest chory. Taki wywiad musi się również odbywać za zgodą pracowników.
Wymagania wobec klientów
Przede wszystkim jednorazowo w salonie fryzjerskim nie powinno jednocześnie znajdować się dużo osób. Między innymi dlatego rezerwacje są wykonywane tylko telefonicznie.
Klienci powinni przebywać w salonie fryzjerskim w maseczce ochronnej – również zabiegi mają być wykonywane w maseczce, jeśli jest to możliwe. Jeżeli klient przyjdzie do salonu bez maseczki, pracownik powinien mu wydać jednorazową maseczkę. Co jednak ważne, może być za to naliczana dodatkowa opłata. Tutaj decyzję rząd pozostawił właścicielom salonów fryzjerskich. Jedno jest pewne – osoba bez maseczki do salonu wejść nie może.
Podobnie klienci są zobowiązani do noszenia rękawiczek ochronnych albo dezynfekowania rąk. Nie można ponadto wyjmować telefonów komórkowych oraz ich używać podczas przebywania w salonie fryzjerskim.
Wymagania wobec pracowników podczas wykonywania usług
Wszyscy fryzjerzy muszą nosić rękawiczki podczas wykonywania usług, jeśli jest to możliwe. Rękawiczki jednorazowe muszą być wymieniane po każdym kliencie. Rękawiczki wielorazowe po każdym kliencie muszą być myte i dezynfekowane.
Pozostałe wytyczne:
- noszenie osłony ust i twarzy (maseczki ochronne, przyłbice, gogle)
- używanie ręczników jednorazowych wszędzie, gdzie jest to możliwe (maksymalna rezygnacja z ręczników wielorazowych)
- wymiana ręczników oraz podkładów po każdym kliencie
- pranie ręczników wielorazowych w temperaturze minimum 60℃ z użyciem detergentów, po każdym kliencie
- rekomenduje się korzystanie z peleryn jednorazowych
- peleryny wielorazowe muszą być dezynfekowane po każdym kliencie i prane w temperaturze minimum 60℃ z użyciem detergentu po każdym kliencie
- zakaz używania i wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi
Oczywiście do tych wszystkich wytycznych dochodzi obowiązek pilnowania czystości i higieny w salonie fryzjerskim. Salon fryzjerski powinien więc zaopatrzyć się w środki do dezynfekcji.
Bezpieczeństwo w salonie fryzjerskim
Żeby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników i klientów, należy zachować 1,5 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami. Jeżeli nie ma takiej odległości, należy zamontować ekrany ochronne oddzielające poszczególne stanowiska (np. z plexiglasu) . Jednocześnie wyłącza się dla klientów możliwość korzystania z poczekalni.
Meble, narzędzia i inne powierzchnie czy urządzenia powinny być dezynfekowane bardzo często – po każdym kliencie. Zanim zostanie przyjęty nowy klient, należy odczekać tyle czasu, ile potrzeba, aby zastosowany środek zadziałał. Takie informacje są podawane przez producentów konkretnych środków do dezynfekcji.
Dodatkowo Ministerstwo Zdrowia zaleca, żeby nie podawać klientom ciepłych napojów do picia. Rekomenduje się podawanie wody w jednorazowych opakowaniach.
Sprawdź: Jak dbać o czystość i higienę w salonie fryzjerskim?
Nowe wytyczne dla salonów fryzjerskich to wyzwanie, ale też szansa
Oczywistym jest, że nowe wytyczne nakładają wiele wymagań na fryzjerów, jednak wydaje się, że wszystko to jest konieczne, aby zapewnić wszystkim bezpieczeństwo – zarówno fryzjerom, jak i klientom. Wprowadzone procedury mogą nieco wydłużyć trwanie zabiegów, jednak wszystko to jest potrzebne dla zapewnia bezpieczeństwa i higieny. Sami klienci również będą czuć się bezpieczniej, jeśli będą mieć pewność, że meble czy sprzęty w salonie są na bieżąco dezynfekowane.
Warto w salonie fryzjerskim zamieścić również wytyczne dla klientów na specjalnych planszach i powiesić je w widocznym miejscu. Taki Plan Higieny Salonu oferuje marka Barbicide, znana z produkcji profesjonalnych środków do dezynfekcji. Takie instrukcje można powiesić w widocznym miejscu w salonie.
Pierwsze dni po ponownym otwarciu salonów fryzjerskich pokazują, że zapotrzebowanie na takie usługi jest bardzo duże. Fryzjerzy, z którymi rozmawialiśmy, jednogłośnie wskazują, że mają mnóstwo pracy. Praktycznie od rana do wieczora przyjmują nowych klientów i nie mają „okienek”. Oczywiście jest to powód do zadowolenia – w końcu okres przymusowego zamknięcia był ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Możliwość powrotu do pracy to ogromna ulga dla wielu z nich.